Statystyki

  • Odwiedziło nas: 33505
  • Do końca roku: 32 dni
  • Do wakacji: 208 dni

Gotowość szkolna dziecka

DZIECKO GOTOWE DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE

 

Co powinno znać:

  • swoje imię i nazwisko
  • adres zamieszkania
  • imiona rodziców
  • nazwę zawodu rodziców; jeśli pracują
  • nazwy zwierząt domowych
  • nazwy dni tygodnia, pór roku

 

Co powinno umieć - wybrane umiejętności:

  • prawidłowo trzymać ołówek (pomiędzy palcem wskazującym, środkowym i kciukiem)
  • posługiwać się przyborami do rysowania, kolorowania i pisania zawsze tą samą ręką (lewą lub prawą)
  • kolorować obrazek bez wychodzenia za linię
  • poprawnie odwzorowywać kształty geometryczne, szlaczki literopodobne
  • lepić z plasteliny, masy solnej
  • ciąć nożyczkami wzdłuż linii prostej, falistej i łamanej
  • sprawnie wykonywać ćwiczenia gimnastyczne, np. skakać na jednej nodze, rzucać l łapać piłkę
  • samodzielnie się rozebrać i ubrać
  • zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki
  • odróżnić prawą i lewą stronę ciała u siebie oraz osoby stojącej naprzeciwko
  • wymienić kilka różnic w dwu pozornie do siebie przedmiotach lub obrazkach
  • grupować przedmioty według barwy, kształtu, wielkości, itp.
  • sortować znane przedmioty lub ich obrazki według określonej zasady, np.: owoce, zwierzęta, zabawki
  • wybrać takie same litery, obrazki, wyrazy
  • złożyć widokówkę pociętą na kilka części
  • dobrać w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej,  np.  krowa-mleko, liść-drzewo
  • odróżniać dźwięki różnych pojazdów, instrumentów, głosy zwierząt
  • odtworzyć prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego, np.(_ _. .),(.._)
  • dokonać analizy (podzielić wyraz na sylaby), np. lo-ko-mo-ty-wa
  • dokonać syntezy ( złożyć w całość) wyraz wypowiedziany sylabami
  • wyróżnić głoska (zarówno samogłoskę, jak i spółgłoskę)  na początku i na końcu wyrazu
  • zróżnicować wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. bułka-półka, Tomek-domek
  • swobodnie liczyć do 10, także w wspak
  • przeliczyć elementy w zbiorze i powiedzieć, ile ich jest
  • dodawać i odejmować na konkretach, np.: patyczkach lub palcach do 10
  • porównywać ze sobą dwa zbiory, powiedzieć, gdzie jest więcej, a gdzie mniej
  • opowiedzieć, co przedstawia dany obrazek
  • poprawnie wymawiać wszystkie głoski oraz wyrazy, np. hipopotam, kaloryfer
  • budować zdania poprawnie pod względem gramatycznym
  • prze dłuższa chwilę skupić się na słuchaniu opowiadania, bajki lub muzyki
  • zapamiętywać tekst wierszy i piosenek
  • zgodnie bawić się w grupie, zaczekać na swoją kolej
  • doprowadzić rozpoczętą pracę lub zabawę do końca
  • posprzątać po sobie po zakończeniu pracy lub zabawy
  • podporządkować się poleceniom
  • wykonać 3-4 polecenia według kolejności podanej przez dorosłego
  • bez problemu rozstać się z rodzicami lub opiekunami
  • łatwo zawiązywać kontakt z dorosłymi i rówieśnikami